Kaķi, zaķi un ugunsspļāvēji

Āzijas jaunieši tērē miljonus par interesantiem attēliem, ko aizrautīgi sūta cits citam. Uzņēmēji ir pārliecināti, ka šī vispārējā aizraušanās nepazudīs tulkojumā ceļā uz Rietumiem.

Frenkijam Agilaram bija apnicis zīmēt mīlīgus ģimenēm paredzē­tus attēlus. Šis jaunais mākslinieks saņēma 90 000 dolāru gadā sociālo spēļu gigantā Zynga, kad 2012. gada sākumā sāka regulāri apmeklēt Starbucks ka­fejnīcu Volnatkrīkā (Kalifornija), ņemot līdzi savu ieplaisājušo MacBook un 100 dolāru vērto Wacom planšetdatoru. Viņš sāka pavirši skicēt uguni spļaujošas kaķu galvās un lidojošu rozā virtuļu eskadriļas – dīvainas vīzijas, kas sasau­cās ar viņa vidusskolas laikā zīmētajiem grafiti.

Agilars, kurš pašmācības ceļā bija apgu­vis programmēšanu, šā tā apstrādāja savus zīmējumus fotogrāfiju rediģēšanas lietotnē Catwang unKaķi, zaķi un ugunsspļāvēji 2012. gada aprīlī atļāva tos iz­mantot bez maksas. Mēnesi vēlāk cilvēki, kuri pievienoja viņa zīmējumus fotogrāfijām, ko izplatīja Instagram, bija veikuši vairāk nekā 130 000 lejupielāžu. Divu mēnešu laikā tas jau ienesa 400 dolāru dienā. Divos gados viens pats Catwang ir pārdevis uzlīmes par 250 000 dolāru. «Tā bija lielāka nauda, nekā es jebkad dzīvē biju redzējis,» saka Agilars, kurš aizgā­ja no darba Zynga dažus mēnešus pēc tam, kad Catwang parādījās tirgū. Drīz pēc tam Agilars un ielas apģērbu ra­žotājs Upper Playground pierunāja reperi Snoop Dogg izveidot aplikāciju Snoopify, kas piedāvā ar zīmējumiem rotātu košu cepuru un dredu komplektus par 1,99 dolāriem. Lau­joties mirkļa aizrautībai, viņš radīja marihuā­nas cigareti ar nosaukumu Golden Jay par 99,99 dolāriem. Neticami – to jau ir nopirku­ši 1000 cilvēku, lai izrotātu savas Instagram ievietotās pašbildes.

Vēlēšanās tērēt 100 dolāru par digitālu kāsīti ir tāda pati vienkārša cilvēciska vēlme, ar kādu Agilars saskārās, strādājot Zynga, kam ļoti labi veicās virtuālu preču pārdošana, kas paredzē­tas FarmVille traktoru tjūningam. Zynga darbi­nieki to dēvēja par «nopērc un izpaudies». Uz­līmes un mazie emociju simboli ir veids, kā piepildīt padsmitnieku mūžīgo vēlmi patikt ci­tiem, un attīsta plašāku sociālu tendenci arvien mazāk saziņā izmantot teksta īsziņas. Bertrāns Šmits, 37 gadus vecais lietotņu analīzes firmas App Annie dibinātājs, stāsta – kad viņa darbi­nieki Pekinā pēc darba sazinās WeChat, «ir sep­tiņas vai astoņas ziņas, kurās neviens neko ne­pasaka [vārdos]. Cilvēki virzās uz grafiskāku sazināšanās veidu».

Milzums mākslinieku, starpnieku un iz­devēju veido digitālo uzlīmju tirgu. Tas varē­tu būt daudz lielāks par to, kurš paredzēts ma­zajiem emociju simboliem, kas tagad izdaiļo čatus un Instagram. iTunes un Play Store ir gan­drīz 600 uzlīmju lietotņu, taču lielākās aktivi­tātes saistās ar tādām ziņapmaiņas aplikācijām kā LINE, ko piedāvā dienvidkorejiešu meklēša­nas milzis Naver. LINE visā pasaulē ir 420 mil­joni reģistrētu lietotāju, kas katru dienu nosūta 1,8 miljardus uzlīmju no 10 000 uzlīmju krāju­ma, ko LINE veido pašu spēkiem. Dažas, piemē­ram, no stāsta par lāci Braunu un trusi Koniju, ir tik populāras, ka iekļuvušas grāmatās un TV raidījumos.

Kaķi, zaķi un ugunsspļāvējiLielākā daļa cilvēku nekad nemaksātu par ugunsspļāvēju kaķi. Gandrīz visi ziņapmaiņas aplikācijas Kik uzlīmju lietotāji izmanto tās pie­dāvātās bezmaksas uzlīmes. Facebook pat nevie­nu neapgrūtina ar maksas prasīšanu – tās Lego un Minion zīmolu uzlīmes ir pieejamas bez maksas. Taču Āzijā LINE veic aktīvu tirdzniecī­bu. 2013. gadā tā pārdevusi uzlīmes par gandrīz 70 miljoniem dolāru, kas ir 20% no kompāni­jas pagājušā gada kopējiem ienākumiem – 338 miljoniem dolāru. Šogad par uzlīmēm varētu saņemt vēl 140 miljonus. Uzlīmju tirdzniecī­bas aģents Evans Rejs uzskata, ka tā ir pietieka­ma naudas plūsma, lai līdz gada beigām radītu divus miljardus dolāru vērtu tirgu, jo šī tenden­ce virzās uz rietumiem. Pēc Reja prognozēm, tādu lietotņu kā LINE un WeChat lietotāju skaits līdz 2014. gada beigām varētu divkāršoties un sasniegt divus miljardus.

Šīs optimistiskās prognozes pieļauj, ka uz­līmes būs tā retā Āzijas kultūras parādība, kas pārvarēs tulkošanas barjeru un nokļūs Rietu­mos. Džinija Hana, LINE vadītāja ASV, jau re­dzējusi to notiekam Spānijā, kur, kā tiek ziņots, lietotni lejuplādējuši vairāk nekā desmit mil­joni cilvēku. Hana bija slēgusi darījumus par šāda veida uzlīmēm Spānijā jau pirms savas pārcelšanās uz Ameriku. Spāņi, pēc viņas teik­tā, ātri pieņem jaunas tehnoloģijas. Tā ir arī lēta aizraušanās emocionāli ekspresīvā valstī, kurā bezdarba līmenis jauniešu vidū ir 54 procenti.

Dienvidkorejas ziņapmaiņas lietotnes Ka­kaoTalk ienākumi no digitālajām uzlīmēm atbilst attiecīgi viencipara skaitlim no tās 2013. gada ienākumiem – 200 miljoniem dolāru. Šī attiecība varētu būt augstāka, saka KakaoTalk vadītājs Serdžu Lī, ja maksājumus par uzlī­mēm varētu vieglāk veikt Android, kur Google Wallet un mobilā operatora norēķinu iespējas joprojām atpaliek no Apple ar tās 800 miljo­niem iTunes konta īpašnieku. Rejs (24) stāsta, ka 75% viņa uzlīmju tiek pirkti ar iPhone, ar kuriem maksājumus veikt ir vieglāk. Vēl viena problēma – pēc kompānijām tuvu cilvēku teiktā, WhatsApp un Instagram, divi no Facebook lielā­kajiem mobilo pakalpojumu sniedzējiem, šogad diez vai izvietos šādu uzlīmju ilustrācijas.

Lai ielauztos ASV tirgū, uzlīmju magnāti izvēlas pazīstamus zīmolus. Rejs ir radījis uz­līmes, piemēram, britu futbola klubam Tot­tenham Hotspur un Miramax Films veidotajai filmai Kill Bill, un pārdod tās ziņapmaiņas lie­totnēm, saņemot ar divciparu skaitli rakstāmu daļu no ienākumiem. Sarunas par sadarbību notiek arī ar pusduci pazīstamu mediju un ziņ­apmaiņas kompāniju. Daži jaunie ASV uzņēmumi turpinās apmierināt pieprasījumu pēc aziātu stila dīvainībām. Bijušais rokmūziķis Bobijs Šubenskis ar partneri Džimu Somersu izveidoja gotiskā stila apģērbu kompāniju Blackcraft Cult. Aprīlī viņi sāka pārdot Black Craft uzlīmju komplektu par 1,99 dolāriem. Komplektā ietilpst dažādas viņu tirdzniecības zīmes Lucipurr variācijas – kaķi, galvaskausi, alus glāzes un arī tāds emociju simbols kā vidējais pirksts. Viņi uzskata, ka uzlīmes varētu palīdzēt dubultot pagājušā gada 1,3 miljonu dolāru lielo pārdošanas apjomu, kas tika sasniegts galvenokārt uz apģērbu rēķi­na. «Katram ir vajadzīgs vidējā pirksta emociju simbols,» saka Šubenskis.

Kaķi, zaķi un ugunsspļāvēji
AVOTS:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *